Thursday, November 02, 2006

Goed en Kwaad

Wat is nou goed en kwaad??
Ik vraag me vaak af hoe het kan dat God het ultieme goede is en Satan het ultieme kwaade. Niets in deze wereld is helemaal puur goed of puur slecht te noemen. Wat voor de een goed is, is dat voor een ander niet.

Als je ervan uitgaat dat dag God niet het ultieme goede is ontkracht je het hele christendom denk ik.

Als je ervan uitgaat dat God wel het ultieme goede is, zou je kunnen denken dat het in de geestelijke wereld mischien een groot grijs gedeelte is, zoals met veel dingen op aarde.

Als ik iets doe, en ik doe dat met goede bedoelingen, kan iemand anders in dezelfde situatie iets heel anders doen, ook met goede bedoelingen. In dat geval is "goed" subjectief. (Iedereen heeft zijn eigen waarheid idee)

Als het goede subjectief is, is het goede van God dan ook niet subjectief? Is dat wel een vast gegeven?

5 comments:

Jo�lle said...

Ik denk wel dat God het ultieme goed is en satan het tegenovergestelde. Het feit dat in onze optiek niets 'helemaal goed,' of 'helemaal slecht' is, komt doordat alles hier op aarde een grijze mengeling is van Gods bedoeling en satans verkrachting daarvan.

Anonymous said...

@ Pieter: de waarheid van het christendom kan sowieso niet aangetoond worden, en dat is ook niet zozeer erg te noemen: het is immers een geloof.

Ikzelf geloof dat het best mogelijk is dat het één niet zonder het ander kan bestaan en dat het wellicht één wezen is. Dat het slechts de manier is waarop wij met dingen/zaken omgaan het tot goed of fout maakt. Daarmee is het hogere dus een objectieve en eveneens neutrale macht.

Overigens ontkracht je niet direct het christendom als je durft te twijfelen aan de objectieve en ultieme goedheid van Go(e)d. De bijbels is geenszins duidelijk over dergelijke zaken: neem alleen al het begin der tijden; het scheppingsverhaal is onlogisch, en met name de idee van Satan (en de wijze waarop hij/het tot Satan is verworden). Als het op de bijbelse wijze aan toe is gegaan in de hemel, dan is God dus de aanstichter van het kwaad - en dat is strijdig met de idee van de liefde.

Pieter said...

De misvatting tussen goed en kwaad komt alleen door de gedachtengangen van mensen. Er zijn vaste beginnen. God is de eerste die er was. Hij is altijd geweest. Dit betekent dat God ook de norm is. Alles wat God is het begin en de ware keuze. God is God. God is Go(o)d. Waar het ook vandaan komt. Zo is de duivel: d(e) uivele. Of Devil (D) evil. Ik zie dat coert het al aangehaald heb, top. daar komt het vandaan. Dus hier mogen geen misvattingen over bestaan. Mensen maken alle normen gedraaid. Dit komt door hun tweespan in hun karakter tussen het doen van het goede en kwade. De mens weet niet goed meer wat goed en kwaad is en wat het betekend. Dit komt door de gebroken relatie naar God. En trouwens de keuze tot het kwaad moet hebben bestaan om God goed te laten zijn in zijn definitie. Maar daar heb ik het nog wel over in de serie de filosofie van de keuze.

Unknown said...

Ik denk dat God het Goede is, met andere woorden: God zelf is de norm voor wat goedheid is.

Unknown said...

Oeps, ik zie dat Pieter hetzelfde al heeft gesteld, sorry, ik zal beter lezen de volgende keer. ;)