Friday, November 03, 2006

Vraagstukken

Dubbelheid

Zo komt men echter wel op een probleem. Als iemand ook jou lot kan bepalen door keuze te maken die tegen jouw keuzes in gaan. Wat dan? Dit is per definitie onmogelijk als we het begrip causaliteit niet weer naar boven halen. Kunnen keuzes ook ongedaan gemaakt worden? Een gevolg of het doel tot een keuze kan ook niet plaats vinden. Vandaar het woord keuze. De keuze is wel gemaakt maar vind nog geen daadkracht. Laat ons dan ook niet aannemen dat een keuze ook echt de daad ten gevolge van de keuze is. Daarvoor is de causaliteit, oorzaak heeft gevolg. Als iemand jou wil slaan maakt hij die keuze. Jij maakt de keuze dat jij niet geslagen wil worden. Echter één van deze keuzes zal uit komen.


Goddelijkheid

Nu komen we ook op een probleem dat een atheïst niet zal kennen. God. Is jouw keuze afhankelijk van God en nog een stap verder, is God afhankelijk van keuze? God weet alles en heeft alles in zijn hand staat er in de Bijbel. God is het begin en is dus per definitie alles bepalend, causaliteit. God is dus ook degene die begint met keuze, alle andere keuzes zijn van Hem uit oorsprong en ook dus van God afhankelijk. God is alleen afhankelijk aan zijn eigen keuze. Vandaar dat God wel berouw kan tonen. Dit is een twistpunt. Betekend dit, dat jouw doel, God keuze is? Zoals we weten is keuze afhankelijk van het wel en het niet in praktijk brengen van die keuze. De mens kan er dus voor kiezen om niet zijn doel te volgen. Het doel van ons leven is God. Een keuze is dan ook per definitie tweezijdig. Wij kennen door de zondeval God niet meer in zijn gehele ware vorm. Daarom kunnen wij niet volledig de keuze maken voor God. God maakt wel echter de keuze voor de mens. Hoewel we zo enigszins op het emotionele terrein komen, geeft dit wel een antwoord op de vraag afhankelijk van de keuze in zichzelf. God is de norm omdat hij het begin is. Hij is de keuze en het doel. Door de zondeval kennen wij God niet meer, en hebben wij ook de keuze om niet de keuze te maken. Wat een antikeuze is, en geen keuze op dit terrein. Het is natuurlijk wel een keuze maar eigenlijk de keuze om geen keuze te maken. Maar is het oorspronkelijk bestaan van één keuze, God, is er dan wel sprake van keuze?


Pieter

-What the eyes see and the ears hear, the mind believes-

3 comments:

Thirza said...

goed stuk alleen beetje vagelijk
waar wou je uiteindelijk heen met deze serie?

Kan een keuze ongedaan worden gemaakt? Lijkt mij niet. Je hebt die keuze eenmaal gemaakt. Je zou mischien de gevolgen ongedaan kunnen maken of kunnen beperken maar dat is ook weer een keuze.

Kant zei dat het om de intentie van de keuze gaat en niet om het gevolg. zou je eens moeten lezen.

Unknown said...

De vragen die je in je artikel stelt, raken aan het Open Theïsme, een theorie die volgens mij veel vragen rond God en keuzevrijheid beantwoordt. Hier volgt een korte uiteenzetting:

De traditionele theologie legt grote nadruk op Gods soevereiniteit, majesteit en glorie. Volgens deze visie kent God al vanuit zijn oneindige voorkennis de volledige geschiedenis van de aarde (1 Kon. 13.2, Jes. 44.28, Ps. 139.4). Er gebeurt niets op aarde zonder dat God het wil. Hij kan niet worden verrast door bepaalde omstandigheden. Dit standpunt vinden we al terug in de vroege kerk. Het staat bekend als de ‘bijbels-klassieke synthese’, en is zo gebruikelijk dat de meeste theologen en andere denken christenen uitgaan van haar vanzelfsprekendheid en correctheid.
Sommige hedendaagse theologen en filosofen hebben echter met deze theorie over Gods voorkennis van de toekomst gebroken. Deze stroming wordt de laatste twintig jaar steeds groter en staat bekend als het ‘open theïsme’. Deze leer zegt dat God ons in zijn liefde heeft uitgenodigd om samen met Hem vorm te geven aan de toekomst. Hij heeft niet de gehele toekomst bepaald, maar Hij verlangt ernaar om de toekomst open te laten aan de vrije keuze van zijn schepsels. De geschiedenis is daarom het resultaat van datgene wat God en zijn schepsels beslissen te doen. Hierdoor geldt volgens het ‘open theïsme’ dat God pas dingen kan weten als ze plaatsvinden. Sommige ‘open theïsten’ gaan ervan uit dat God wel alle mogelijkheden kent die kunnen plaatsvinden, en dat God niet de gehele toekomst open laat.
Het ‘open theïsme’ is van mening dat, indien God de toekomstige gebeurtenissen van tevoren zou kennen, hierdoor de toekomst reeds vastgelegd zou zijn.
Aanhangers wijzen vaak op bijbelse verhalen waar sprake is van Gods berouw (Gen. 6.6, Ex. 32.14, 1 Sam. 15.35, Joh. 3.10). Deze passages suggereren dat Gods plannen met deze wereld mogelijkheden zijn die Hij graag wil realiseren. Daarbij kunnen bepaalde factoren deze realisatie verhinderen. Als gevolg hiervan kan God zijn plannen herformuleren of zijn voornemen wijzigen in overeenstemming met de ontwikkelingen. God staat zodoende open voor variaties en laat Zich, om het menselijk uit te drukken, graag verrassen.
‘Open theïsten’ wijzen daarbij ter illustratie op het gebed. Juist in het gebed vertrouwen we erop dat de toekomst nog open is en dat God Zich kan laten verbidden (een belangrijke term, die acht keer in het Oude Testament voorkomt). Het feit dat God Zich soms laat ‘verbidden’, betekent dat Hij van gedachten verandert, zoals toen Abraham pleitte voor de rechtvaardigen in Sodom en Gomorra (Gen. 18.20-33).
Uiteraard gelooft ook het ‘open theïsme’ dat God geen mens is, die van mening verandert zoals feilbare mensen dat doen (vgl. 1 Sam. 15.29). God is volgens hen geheel onveranderlijk in wat Hij heeft beloofd. Hij zegt dus niet dit, en doet dan dat. Daarentegen is Hij volgens deze leer wel veranderlijk in zijn handelingen en kennis.
Welke visie heeft het ‘open theïsme’ op Gods almacht of alwetendheid? Het ziet Gods almacht als zijn mogelijkheid om boven de omstandigheden te staan. Eveneens wordt er niet getwijfeld aan zijn alwetendheid over heden of verleden. God weet alles wat geweten kan worden. Aangezien de toekomst echter nog geen realiteit is, kan God volgens deze leer nog niets hierover weten. Alwetendheid impliceert dus niet een volledige voorkennis van alle toekomstige gebeurtenissen. Dit zou namelijk volgens het ‘open theïsme’ betekenen dat alle gebeurtenissen van tevoren bepaald zijn. Er zou dan niets meer in de toekomst beslist moeten worden en daardoor zou de menselijke vrijheid een illusie zijn. Juist de Bijbel –nog steeds volgen het ‘open theïsme’- toont ons dat God de toekomst niet kent. Let bijvoorbeeld op uitdrukkingen die God Zelf gebruikt: ‘misschien zullen ze het doen’ of ‘misschien zullen ze luisteren’ (Lev. 26.14, Deut. 8.12-14 e.a.).
De traditionele theologie zegt dat God geen invloed van de tijd ondervindt. Hij overziet alle gebeurtenissen in het verleden, heden en de toekomst. Deze theorie is volgens ‘open theïsten’ helemaal niet bijbels; het is volgens hen een oude Grieks-filosofische gedachte, die voortkomt uit een denken waarin het schepsel moet ontsnappen aan de tijd. God is daarom volgens het ‘open theïsme’ aanwezig binnen de tijd. Hij is actief in het proces met de schepping. Als Hij handelt, wordt de tijd werkelijkheid voor Hem, want doordat Hij handelt, verandert zowel het universum als zijn ervaring ervan.

harmoneerabas said...

Situs Judi Slot Online & Judi Bola Online Terpercaya
Plazajudi situs judi slot online 부천 출장안마 terpercaya 경상남도 출장샵 Indonesia 창원 출장안마 & Agen judi online terbaik. 포천 출장안마 Main game 수원 출장샵 slot gacor & live casino Jackpot Besar.