Monday, October 30, 2006

Doel in de filosofie

Het doel van de filosofie?

Belangrijk is om te beseffen dat de filosofie niet opgericht is om antwoorden op vragen te krijgen, maar juist om vragen op antwoorden te maken. Vaak zit het antwoord in de vraag omdat het antwoord de vraag benaderd. Soms is daarom het antwoord de vraag en de vraag het antwoord. Filosofie is naar mijn mening het combineren van vraag en antwoord. Daarom is 1 van de regels van de filosofie dat alles een doel moet hebben.

Doel?

Zo is de gehele filosofie bepaald op doel. Waarom? Omdat doel een inhoud geeft aan tijd en ruimte. Alles van ons wezenlijk bestaan. Nu bestaan er drie termen die inhoud geven aan tijd en ruimte. Deze zijn causaliteit, het lot en de keuze. Het filosoferen in termen van causaliteit is snel afgedaan. Causaliteit is slechts het gevolg van gebeurtenissen. Causaliteit is dus geen oorzaak op zichzelf, alleen maar een gevolgtrekking. Men kan natuurlijk filosoferen over het lot. Echter als men ervan uitgaat dat het lot onafhankelijk is van de keuze dan komt men in het terrein van het onverklaarbare. Nee, de keuze, daar gaat het om. Deze bereik de filosofie die wij met ons verstand kunnen begrijpen. Die dus geheel en al de waarde geeft aan de term filosofie. De keuze om een vraag te stellen en de keuze om dit niet te doen. De keuze om een antwoord te vinden en de keuze om deze niet te vinden. Maak echter niet de fout dat keuze afhankelijk zou moeten zijn aan onze wil en ons bewustzijn. Het hart maakt bijvoorbeeld elke tel de keuze om te kloppen, hij zal die keuze niet maken als bijvoorbeeld de hersenen niet de keuze meer kunnen maken. Onbewust doen wij meestal niet wat wij willen. Alles wat er gebeurt vind plaats als gevolg van keuze. Lot bestaat daarom alleen in zijn vorm als doel. Jouw doel in je leven word ook echter ook bepaald door de keuze van meerderen. Wie of wat dan ook.


Pieter

-Everybody dies, not everyone really lives-

12 comments:

Unknown said...

Duidelijk geschreven

Ik vroeg me al af wat je met de filosofie van de keuze bedoelde, maar dit verklaard het een en ander

Jochem

Thirza said...

Heel goed stuk!

Ik hoorde eens een psycholoog zeggen dat de macht die je over je leven hebt in die keuze zit, en niet in het overheersen van andere mensen of kennis. Je kiest zelf hoe je op een situatie reageert, dat kun je altijd blijven doen, of die situatie nou te veranderen is of niet.

Jo�lle said...

Kun je uitleggen wat je bedoelt met 'Lot bestaat daarom alleen in zijn vorm als doel?'

Ik durf vraagtekens te zetten bij je bewering dat alles draait om keuzes. Ik geloof op een bepaalde manier wel in het lot, namelijk in het ingrijpen van God in ons bestaan.

Thirza said...

Ik denk dat Pieter met "lot bestaat alleen als doel" bedoelt dat je niet kunt zeggen van "het was mijn lot onder de auto te komen" (voor zover je dat dan nog kan zeggen)want als je je leven zo gaat bekijken, word je behoorlijk moedeloos. Ieder mens heeft een doel in zijn leven, en ik denk dat dat doel met "lot als doel" word bedoelt...

Anonymous said...

@ Joƫlle: verlaag je God niet enigszins door te stellen dat God een direct ingrijpende God is? (Is God interventief?)

Pieter said...

Ja zodra ik tijd heb zal ik antwoord geven. En eigenlijk zodra mn posts van deze series compleet zijn.

Pieter

Pieter said...

Ps. Jochem wil ja dit aub toevoegen bij de label serie.... etc.

Ik weet niet hoe dat moet,

Bij voorbaat dank

Pieter

Jo�lle said...

@ Coert: als jij in God zou geloven, denk je dan dat Hij enkel een observerend Iets is? Dat vind ik meer verlagend dan het tegenovergestelde. Ik geloof dat God ingrijpt, niet alleen door wat ik heb gezien en ervaren, maar ook omdat dat volgens mij volslagen logisch is. Wat zijn jouw argumenten om het tegengestelde te beweren?

Anonymous said...

Ik vind het niet verlagend door te denken dat Go(e)d zich niet direct bezig houdt met de wereld. Ik denk dat Go(e)d veel meer is dan dat wat de mensen hem toeschrijven. Als ik wat meer tijd heb zal ik er eens dieper op ingaan, ik heb nog wel wat dingen te zeggen over dit onderwerp.

Anonymous said...

Ik denk dat God zeker ingrijpt als de tijd daarvoor is. Maar je kan je ook van God afkeren en daardoor verkeerde keuzes maken. Is het niet zo dat je door je eigen keuzes, je uiteindelijke lot bepaalt? Lastig onderwerp..

Jannieke

Unknown said...

Hmmm... je keuzes dragen volgens mij samen met de casualiteit inderdaad bij aan je uiteindelijke lot.

tot zover Jochem

Unknown said...

Is de filosofie opgericht dan? Zijn er uberhaupt regels voor filosofie? Heb je echt een doel nodig voor inhoud aan tijd en ruimte? Waarom zou je die inhoud dan willen hebben? en waarom misten we dat dan voordat we dat doel hadden?

Ik vind het een beetje een leeg betoog....