Tuesday, April 24, 2007

ADD

Hallo,

Ik moest maar een stuk schrijven over ADD. Wat stel ADD nu precies voor? Ten eerste werkt ADD bij ieder mens weer net iets anders uit. Wat heeft ADD voor een betekenis op mij gehad is dan de belangrijkste vraag.

Er zijn een heleboel factoren, die een ADDer heeft, die ik ook hebt.
* Chaotisch en vergeetachtig.
* Op een bepaald interesse gebied enorm voor willen inzetten
* Snel afgeleid
* Terug trekkend
* Afwezige houding
* Grote creativiteit
* Adrenaline zoeken, graag uitdagingen zoeken
* Enorm voorstellingvermogen
* Ergens volledig in op gaan
* Grote gevoel voor humor
* Zeer gevoelig
* Assertief
* Relatieverend
* Kan erg onzeker zijn
* Kan zowel een minder als een meerder waardigheidscomplex ontwikkelen
* Laat alles wachten tot het laatste moment
* Altijd ver vooruit aan het denken
* Heel goed in problemen oplossen, ik houd van puzzelen met problemen
* Concentratieproblemen, moeilijk om langdurig op 1 ding te concentreren
* Zichtbaar hyperactief of juist onzichtbaar
* Moeite om motivatie op te brengen
* Heel veel gedachten/ heeft er last van
* Regelmatig perfectionistisch
* Dagdromen
* Snel in het doorhebben van plots (films bijvoorbeeld)
* Dit komt door dat ik snel verbanden tussen dingen kan leggen
* Scherpe intuïtie, groot perceptie vermogen
* Problemen bij luisteren en bij het stilzitten
* Waardoor ik dus veel door andere heen praat
* Bent altijd met meerdere dingen tegelijk bezig, en in gedachten met nog veel meer
* Moeilijk om details af te werken
* Behalve als het interessant is, juist erg veel focus op details
* Regelmatige over spoelt door gedachten, noem ik een ‘storm’
* Slecht in staat aanwijzingen op te volgen
* Kan gevoeling zijn voor verslavingen, heb ik geen last van.
* Kan slecht tegen kritiek
* Maar zet kritiek snel van zich af, door te relativeren, ik bekijk alles vanuit alle perspectieven
* Regelmatig een gevoel van misplaatsing, eenzaamheid of niet begrepen te worden
* Kan dit vervolgens dus weer heel goed relativeren
* Hyperfocus. Dat is een ‘extra’ vermogen om ergens volledig in op te gaan
* Kan me heel goed inleven in andere mensen

Dit zijn enkele punten die het fenomeen ADD misschien wat duidelijker maken. Het kan lijken dat dit op bepaalde punten tegenstrijdig lijkt. Of dan deze punten niet bij mij lijken te passen. Geloof me, dat doen ze wel. Alleen vaak is het niet zichtbaar, of word het bewust of onbewust onderdrukt. Vraag maar raak.

Pieter

‘What you don’t have you don’t need it now. What you don’t know you can feel it somehow'

2 comments:

Thirza said...

:)

boeiend, goed dat je dit hebt gepost

Gr.
Thirza

Jo�lle said...

koewl dat je het echt hebt gepost;-)
Het lijkt in sommige opzichten inderdaad wel tegenstrijdig, maar ik geloof dat ik het begrijp. Zolang iets je maar interesseert... Handig voor je studie!